Specialister på förbrukningsartiklar, luftteknisk kontroll, service och underhåll för kritiska miljöer.
Bolagets utveckling är intimt förbunden med både den internationella och den svenska utvecklingen inom renrumstekniken. Kraven på en renare miljö har undan för undan skärpts, nya standarder har tillkommit, effektivare och noggrannare instrument har utvecklats för att bestämma partikelstorlekar och antalet partiklar vid kontroll av ex luften i rena rum.
Vad som en gång startade som en blygsam verksamhet 1983 har idag vuxit till en bred och etablerad verksamhet. Vår personals gedigna kunnande och praktiska erfarenhet har skapat ett stort förtroende för Vita Verita. I fas med vår strävan att förbättra våra tjänster har vi också arbetat hårt för att förbättra kvaliteten på vårt arbete. Detta har lett fram till att Vita Verita sedan 1997 är certifierade enligt SS-EN ISO 9001:2000, numera ISO9001:2015.
I dag är bolaget också miljöcertifierat SS-EN ISO 14001:2015 och anslutet till Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.
I mät- och kontrollverksamheten använder Vita Verita de modernaste och mest ändamålsenliga mätinstrument som marknaden kan erbjuda. Samtliga instrument kontrolleras och kalibreras hos leverantörer och certifierade testföretag med jämna intervaller. Om kunden så önskar bifogar vi kopia på kalibreringsintyg med vår rapport.
VitaVeritas organisation har med tiden förstärkts genom att vi tillfört ytterligare bred kompetens inom materialhantering, renrumsstädning och förbrukningsmaterial. Vi anser att VitaVerita idag har skapat marknadens mest kompetenta organisation inom Renrumsindustrin. Med kunden i centrum kan vi erbjuda kvalitativa tjänster/produkter och vara Er leverantör med kunskap och expertis.
Brett urval av tjänsterVita Verita erbjuder ett omfattande program av tjänster, från kontroller av dragskåp/dragbänkar till mer kvalificerade tjänster som klassificering och totalvalidering av renrum. Vi utför även installationskontroller av UDF-bänkar och kompletta renluftsanläggningar på uppdrag av både leverantörer och användare.
Av Vita Verita får du alltid en opartiskt utförd kontroll.
Vår verksamhet är i första hand baserad på kontroll och klassificering av befintlig utrustning hos våra kunder och försäljning av förbrukningsartiklar, men vi kan även erbjuda kompletta åtgärdsprogram. Dessa åtgärder kan exempelvis innefatta montering av filter i takdon samt byte av filter i OP-boxar och UDF-bänkar. Vi utför även injusteringar av ventilationssystem relaterade till renrumsinstallationer, avdödning av mikroorganismer med väteperoxid i UDF-bänkar samt mikrobiologisk provtagning.
I samråd med kunder och ledande leverantörer har vi etablerat ett produktprogram av högkvalitativa klassade produkter anpassade för renrum och sterila miljöer. Vi har även egen tillverkning av artiklar med en hel linje korttidsplagg och torkdukar. Försäljningen av förbrukningsartiklar påbörjades 1998 som följd av årens inhämtade kunskap och kundernas ökade krav.
Vita Verita AB är specialister på mättjänster och produkter för kritiska miljöer.
Vi skall genom att vara lyhörda, analysera och alltid hålla oss uppdaterade med den senaste tekniken, söka uppfylla våra kunders krav och förväntningar samt ständigt förbättra att kunna ge våra kunder den optimala lösningen med de mättjänster och produkter som deras verksamhet kräver.
I vår kvalitets- och miljöcertifierade verksamhet och med lagen som bas, främjar vi en hållbar utveckling. I enlighet med det vill vi förebygga negativ miljöpåverkan samt verka för att de varor och tjänster som köps in är producerade under hållbara och ansvarsfulla förhållanden.
Utbildning av hela vår personal inom renhetsteknik skall skapa förståelse för våra kunders höga krav och göra oss till leverantören med bäst inblick, samt leverera rätt produkter och tjänster i rätt tid.
Kontinuerlig produktutbildning och produktutveckling, besök av mässor, kompetensutveckling samt aktivt sökande efter innovativa lösningar och nya produkter skall garantera att vi är marknadsledande inom vårt område.
Kvalitets- och miljöpolicy; Med utgångspunkt från Vita Veritas affärsidé och visioner är vår strävan att leverera produkter och tjänster av hög kvalitet, till avtalade villkor samt minska och förebygga negativ miljöpåverkan från vår verksamhet. Det gör vi genom att
-
ställa kvalitets- och miljökrav vid val av produkter, samarbetspartners och transporter,
-
leverera rätt produkter och tjänster i rätt tid, engagera och informera personalen om vårt kvalitets- och miljöarbete, minska och förebygga våra utsläpp till luft, mark och vatten, genom en miljöriktig hantering av kemikalier, produktval, avfall och energiförbrukning, med lagen som bas arbeta med ständiga förbättringar och förebyggande åtgärder.
Vita Veritas ISO-certifikat i PDF-format:
Svenska
ISO 14001:2015 & ISO 9001:2015
English
ISO 14001:2015 & ISO 9001:2015
-
Vita Verita AB är specialister på mättjänster och produkter för kritiska miljöer.
Vita Verita främjar, i vår kvalitets- och miljöcertifierade verksamhet, en hållbar utveckling. I enlighet med det vill vi verka för att de varor och tjänster som köps in är producerade under hållbara och ansvarsfulla förhållanden.
Vi förväntar oss att leverantören respekterar Uppförandekoden och att de gör sitt yttersta för att uppnå kraven inom den egna organisationen och i leverantörskedjan. Detta bör ske genom dialog, transparens och ett öppet samarbete mellan Vita Verita och leverantören, vilket gynnar båda parter.
Varor och tjänster som levereras till Vita Verita ska vara framställda under förhållanden som är förenliga med:
-
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)
-
ILO:s åtta kärnkonventioner nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och 182
-
FN:s barnkonvention, artikel 32
-
det arbetarskydd och den arbetsmiljölagstiftning som gäller i tillverkningslandet
-
den arbetsrätt, inklusive lagstiftning om minimilön, och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkningslandet.
-
den miljöskyddslagstiftning som gäller i tillverkningslandet
-
FN:s deklaration mot korruption
FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948)
Leverantören ska stödja och respektera mänskliga rättigheter.
Leverantörer har ett ansvar för att respektera och främja de mänskliga rättigheterna både inom den egna verksamheten och i leverantörskedjan.
Leverantören ska försäkra sig om att den inte medverkar, direkt eller indirekt, till kränkningar av mänskliga rättigheter.
Internationella Arbetsorganisationens (ILO) åtta kärnkonventioner om grundläggande principer och rättigheter i arbetslivet och FN:s barnkonvention
Ingen förekomst av barnarbete (ILO 138 och 182, FN:s barnkonvention artikel 32)
Med barnarbete avses all ekonomisk aktivitet som utförs av en person i skolpliktig ålder eller yngre. Ingen arbetstagare får vara under 15 år (eller 14 år om den nationella lagstiftningen tillåter detta), eller yngre än minimiåldern för arbete, om denna ålder överstiger 15 år. Ungdomar mellan 15 och 18 år får arbeta med icke-farliga arbetsmoment, under förutsättning att de uppnått legal ålder för att arbeta samt har fullgjort nationell skolplikt. Om barnarbete upptäcks ska leverantören agera utifrån barnets bästa samt hitta lämpliga lösningar i samråd med barnet och barnets familj.
Ingen förekomst av tvångsarbete (ILO 29 och 105)
Med tvångsarbete avses arbete eller tjänster som utförs genom hot om straff eller liknande och som inte utförs på frivillig basis. Tvångsarbete, inklusive slavarbete, kontraktsarbete eller ofrivilligt fängelsearbete ska inte förekomma. Allt arbete ska vara frivilligt, och arbetstagaren ska ha rätt att sluta sitt arbete efter en rimlig uppsägningstid.
Ingen förekomst av diskriminering och trakasserier (ILO 100 och 111)
Med diskriminering avses åtskillnad av arbetstagare som inte grundar sig på meriter eller kvaliteter, utan innebär särbehandling på osakliga grunder. Leverantören ska verka för mångfald och lika möjligheter i verksamheten. Diskriminering på grundval av etnisk tillhörighet, kön, civilstånd, graviditet, religion, socialt eller etniskt ursprung, nationalitet, funktionsnedsättning, politiska åsikter, fackligt engagemang eller sexuell orientering får inte förekomma. Med trakasserier avses när arbetstagare utsätts för hård eller omänsklig behandling, däribland sexuella trakasserier eller någon form av psykisk eller fysisk bestraffning. Det får inte förekomma trakasserier i verksamheten.
Föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar (ILO 87 och 98)
Med föreningsfrihet och kollektiva förhandlingar avses formaliserade och/eller icke formaliserade samarbeten för att främja och försvara egna intressen i arbetslivet och i förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Leverantören förväntas erkänna och respektera arbetstagares (och arbetsgivarens) rätt att organisera sig, ansluta sig till organisationer de själv önskar delta i, samt rätten att förhandla kollektivt. I länder där föreningsfriheten är begränsad eller under utveckling, ska leverantören medverka till att anställda får möta företagsledningen för att diskutera löne- och arbetsvillkor utan negativa konsekvenser.
Lagstiftning
Leverantören måste minst uppfylla lokala lagar och föreskrifter i de länder där de bedriver sin verksamhet.
Löner, arbetstider och arbetsmiljö (ILO 155 och 170)
-
Lön ska betalas direkt till arbetstagaren på överenskommen tid och till fullo.
-
Veckoarbetstiden får inte överstiga de lagliga gränserna.
-
Ledighet, inklusive semester, helgdagar, sjukledighet och föräldraledighet ska ersättas i enlighet med nationell lagstiftning.
-
Arbetsgivaren ska säkerställa en arbetsmiljö som minimerar fara för fysisk och/eller psykisk ohälsa. Detta inkluderar att anställda ska få utbildning om de eventuella hälsorisker som arbetet kan medföra, inklusive brandsäkerhet, farliga arbetsmoment och första hjälpen.
-
Nödutgångar ska vara tydligt markerade och upplysta, och inte vara blockerade och utrymningsövningar och testning av brandlarm ska genomföras regelbundet.
Miljö
-
Leverantörer ska bedriva sin verksamhet med hänsyn till miljön och följa lokal och nationell miljölagstiftning.
-
Leverantören ska sträva mot ett livscykelperspektiv avseende miljöpåverkan från produkter och tjänster, och ska ställa miljökrav på underleverantörer.
FN:s deklaration mot korruption
Leverantören ska inte direkt eller indirekt erbjuda eller ge otillbörlig betalning eller annan ersättning till någon person eller organisation i syfte att erhålla, behålla eller styra affärer eller få annan otillbörlig fördel inom ramen för sin verksamhet. Leverantören ska inte direkt eller indirekt begära eller acceptera någon form av otillbörlig betalning eller annan ersättning från tredje part som kan påverka objektiviteten vid affärsbeslut.
Efterlevnad
Öppenhet i leverantörskedjan krävs för att kunna garantera att Uppförandekoden efterlevs. För att säkerställa god efterlevnad genomför Vita Verita avtalsuppföljningar vilka kan innebära begäran av dokumentation, revisioner på plats, granskning och godkännande av åtgärdsplaner och kontroll av implementeringen av dessa. Leverantörer uppmanas att vidta lämpliga åtgärder för att innehållet i denna Uppförandekod implementeras i den egna verksamheten liksom i leverantörskedjan.
Uppdatering
Denna Uppförandekod uppdateras när så är relevant.
Rapportera överträdelser
Brott mot Uppförandekoden rapporteras till info@vitaverita.com
-
Information till våra kunder
Från och med 25 maj 2018 är det GDPR – General Data Protection Regulation – som slår fast reglerna för all form av behandling av information som direkt eller indirekt kan knytas till en person. GDPR ställer högre krav på oss som företag, det innebär dock ingen märkbar skillnad för dig som är kund. Vi värnar redan om din personliga integritet och anser att det är viktigt att hålla en fortsatt hög skyddsnivå för dina personuppgifter. Vita Verita AB behandlar kunders personuppgifter i syfte att kunna bedriva en professionell affärsrelation. Nedan följer information om behandlingen samt om dina rättigheter.
Personuppgiftsansvarig
Ansvarig för behandlingen av personuppgifter är: Vita Verita AB, org. nr. 556705-9943 Västra Rydsvägen 136, 196 31 Kungsängen För ytterligare information om företagets hantering av personuppgifter vänligen kontakta oss via info@vitaverita.com Om du har synpunkter på hur företaget hanterar dina personuppgifter har du möjlighet att vända dig till Datainspektionen.
Ändamål med behandlingen och laglig grund
Vita Verita AB behandlar dina uppgifter i den mån det är nödvändigt för att administrera kundförhållandet och för att kunna uppfylla våra åtaganden. Därutöver används uppgifterna för att Vita Verita AB ska kunna erbjuda affärsmässiga erbjudanden till dig som kund. Behandlingen grundas på det avtal eller det kundförhållande som uppstår vid exempelvis en beställning hos Vita Verita AB. Marknadsföring och information om våra produkter och tjänster skickas grundat ett uttryckligt samtycke eller en intresseavvägning genomförd av Vita Verita. All behandling som grundas på samtycke eller Vita Veritas intresseavvägning kan du som kund när som helst och utan förklaring återkalla genom att kontakta info@vitaverita.com
Överföring av uppgifter
Uppgifterna kan komma att lämnas ut till eventuella samarbetspartners som levererar stödtjänster till Vita Verita AB, såsom IT-tjänster och logistik, på det sätt och i den omfattning som krävs för att företaget ska kunna fullfölja sina åtaganden gentemot dig som kund samt i marknadsföringssyfte.
Överföringar till tredje land
Vita Verita AB strävar efter att inte överföra uppgifter till ett land eller bolag placerat utanför EU/EES. Om det ändå skulle uppstå ett behov av en sådan överföring kommer Vita Verita AB vidta lämpliga skyddsåtgärder för att på bästa sätt skydda våra kunders personuppgifter.
Lagring och gallring
Personuppgifter sparas så länge kundförhållandet kvarstår och därefter den tid som krävs eller är tillåten enligt vid var tid gällande lagstiftning och praxis.
Dina rättigheter som registrerad kund hos Vita Verita AB
När Vita Verita AB samlar in och behandlar dina personuppgifter har du nedan rättigheter:
-
Begära ett utdrag över de personuppgifter företaget behandlar samt på vilket sätt de behandlas.
-
Begära rättelse av eventuellt felaktiga uppgifter.
-
Begära att bli raderad. Detta kan dock endast genomföras förutsatt att företaget inte har rätt att behålla uppgifterna på någon annan laglig grund.
-
Begära att behandlingen under vissa omständigheter begränsas, t.ex. under tiden en fråga om huruvida uppgifter är korrekta eller inte utreds.
Vita Verita AB vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska informationssäkerhetsåtgärder för att förhindra och begränsa risker som är förknippade med att utge personuppgifter såsom obehörig åtkomst, avslöjande, missbruk, förändringar och förstörelse.
Vid frågor angående hanteringen av dina personuppgifter, kontakta: info@vitaverita.com
-